Motion till Kyrkomötet
2005:78
av Ingrid Smittsarve m.fl.
Anställningsförhållanden och lönesättning i Svenska kyrkan

Mot 2005:78

Förslag till kyrkomötesbeslut

1. Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att till Församlingsförbundet och de fackliga företrädarna framföra behovet av en översyn av anställningsförhållandena i Svenska kyrkan.

2. Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att föreslå Församlingsförbundet och de fackliga företrädarna att vissa typer av tjänster kan tidsbegränsas för att en omprövning från både arbetstagare och arbetsgivare skall kunna ske på ett naturligt sätt, liknande de anställningsförhållanden som finns i arbetslivet i övrigt på t.ex. arbetsledande funktioner.

3. Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att föreslå Församlingsförbundet och de fackliga företrädarna att göra en översyn av lönesättningen av tjänster inom Svenska kyrkan så att hänsyn tages till utbildningstid och ansvar, en validering.

Motivering

Många anställda i ledande ställning mår inte alltid så bra av att fortsätta på sina tjänster. Många medarbetare och förtroendevalda mår inte heller så bra på grund av att arbetsledaren inte trivs med sitt arbete, vilket leder till konflikter som gör att arbetet inom Svenska kyrkan blir lidande och att rykten om inre motsättningar inom kyrkan uppstår, vilket inte är bra för Svenska kyrkans image.

Med en tidsbegränsad anställning på t.ex. tre eller fem år skulle det vara naturligt att ompröva anställningsförhållandet. Ingen skulle behöva känna sig särskilt utpekad om anställningen upphör efter den tid som från början är utsatt.

Lönesättningen kunde också ses över eftersom många tjänster inom kyrkan kräver lång tids utbildning och inte alltid leder till lönesättning som motsvarar kraven på utbildning och ansvar.

Akebäck, Herrljunga och Vallsta den 20 juli 2005

Ingrid Smittsarve Ingemar Öberg Gösta Äng